lördag 13 februari 2016

Dropparna som gör havet

Ryggsäcken är packad och en extra väska är fyllt med räddningsfiltar. Imorgon i gryningen går planet som ska ta oss till Lesbos. Jag ser på den blå väskan med det guldfärgade innehållet. 128 räddningsfiltar som kan vara skillnaden mellan liv och död för en nedkyld människa.
Mer än guld värt. Bakom varje filt en god tanke från någon av mina vänner. Det är också mer än guld värt. För det är faktiskt vi som är motvikten mot hopplösheten, hatet och rädslan. Vi som inte böjer oss för cynismen och likgiltigheten. Att ge är motsatsen till att ta och jag tänker aldrig lyssna på de som fnyser och säger att det vi ger ändå inte räcker.
Självklart kommer det aldrig att räcka, så länge det finns krig, maktmissbruk och orättvisor. Men alternativet till att inte dela med sig av det en förmår är att tyna bort inombords. Och för just den människa som får en filt när den som mest behövs så gör den all skillnad i världen.
Jag hann knappt andas om att jag kunde köpa in räddningsfiltar om någon ville vara med, så svämmade mitt Swish över. Många fina, varma hälsningar kom med på köpet.
Det betyder så mycket att ni finns, kära vänner. I dagar som dessa när svartklädda män tar över gator och torg, måste omtanken och medmänskligheten som finns också lyftas för att vi inte ska gå under och kvävas av vanmakt.
128 filtar är bokstavligt talat en droppe i havet. Men havet består av droppar och utan dem, bara torka.
Imorgon Alla hjärtans dag. Avresedatumet valt med omsorg. Jag reser med våra guldfärgade filtar och goda tankar för att göra skillnad. För 128 människor. 128 liv.
Droppar av medmänsklighet kan också göra ett hav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar